Digitaal spieken neemt hoge vlucht

Digitaal spieken neemt hoge vlucht

11 juni 2016 Uit Door admin

Studenten zijn massaal gaan frauderen met behulp van mobieltjes, smartwatches en sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Onderwijsinstellingen kunnen die nieuwe fraudemethoden maar moeilijk bijhouden, waardoor veel van het digitale spieken onopgemerkt én onbestraft blijft. “We zien maar het topje van de ijsberg.”

Niet meer voorzichtig over je schouder gluren naar de antwoorden die de buurman invult, maar tijdens een digitale toets stiekem whatsappen via de internetbrowser. Of huiswerkopdrachten delen via Facebook zonder dat je docent het weet, waarmee je soms zelfs bonuspunten voor het tentamen kan verdienen.

Stijging van 76 procent

Het zijn technieken waar studenten tegenwoordig mee frauderen. En dat gebeurt steeds vaker: in vier jaar tijd, tussen 2011 en 2015, steeg het aantal fraudegevallen met 76 procent. Dat blijkt uit documenten die RTL Nieuws van de examencommissies van vier universiteiten ontving.

Studenten helpen elkaar graag een handje. Oude tentamens en uitgewerkte huiswerkopdrachten worden op Facebook gedeeld en op sites als studeerslim.nl. Niet altijd zijn docenten daarvan op de hoogte.

‘Doen studenten dit?’

Onderwijsinstellingen tasten vaak in het duister over wat hun studenten allemaal uitspoken, waardoor veel fraudegevallen nooit aan het licht komen, concludeert Arie de Wild, onderzoeker en docent aan de Hogeschool Rotterdam.

Samen met een groep studenten onderzocht hij verborgen fraudemethoden die studenten aan de hogeschool gebruikten. De resultaten presenteerden zijn studenten vervolgens aan het bestuur. De Wild: “De studenten begonnen hun presentatie met: ‘Sorry dat we niets nieuws hebben gevonden’, waarna ze over de fraude vertelden. De bestuursleden keken elkaar vol verbazing aan: doen studenten dit?”

Topje van de ijsberg

De gevallen van fraude die RTL Nieuws gevonden heeft, zijn eigenlijk maar het topje van de ijsberg, denkt De Wild. “Je ziet nu dat sommige grote opleidingen helemaal geen fraudegevallen rapporteren. Dat kan niet waar zijn”, zegt de onderzoeker en docent gedragseconomie.

“Als examencommissie kun je niet alleen naar al bekende fraudemethoden zoeken en dan zeggen dat je het goed hebt gedaan als je niets vindt. Je moet ook de ijsberg onder water naar het oppervlak brengen.”

Bron: RTL Nieuws. Foto: Getty image