Studentennieuws week 22

1 juni 2013 0 Door admin

solliciterenDeze week in het MSL-studentennieuwsoverzicht: Studenten geven het kabinetsbeleid tegen jeugdwerkloosheid een 5,1, alweer plagiaat van een docent en ruimte voor verbetering op hogescholen.

Een 5,1. Dat is het cijfer dat Nederlandse studenten geven aan het kabinet voor de aanpak van jeugdwerkloosheid. Maarliefst 79 procent van hen vindt dat de overheid meer kan doen dan de investering van 50 miljoen euro over twee jaar, die voornamelijk gaat naar stimulering van startersbeursen en jongerenloketten. 59,8 procent van de Nederlandse studenten is bereid naar het buitenland te verhuizen als dit de carrièrekansen hierdoor worden vergroot. 

Commotie in Groningen. Daar werd een vreemd bericht de ether in geslingerd. Twee studenten van studievereniging ‘Commotie’ (communicatie) zouden zijn geroyeerd nadat zij een hakenkruis op het voorhoofd van een medestudent hebben getekend. Dit nadat de studievereniging een paar dagen eerder concentratiekamp Dachau had bezocht. Dat de studenten communicatie dit voorval zo slecht afhandelen is toch opmerkelijk.

Een voormalig hoofddocent aan de Universiteit Leiden Patrick van Calster is door de Rijksuniversiteit Groningen per direct op non-actief gezet. Aanleiding hiervoor was dat de Vrije Universiteit Brussel van Calsters doctorstitel eerder deze week introk, omdat van C. plagiaat in zijn proefschrift had gepleegd. Hij was sinds 2012 als hoogleraar Criminologie verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Medezeggenschap op hogescholen laat te wensen over. De raadsleden hebben te weinig tijd om zich door de stapels werk heen te worstelen. Daarnaast is de ondersteuning die zij krijgen minder dan de ondersteuning die de collega’s op de universiteiten krijgen.  

Wenen wil minder Duitsers. Ruim 10 procent van de eerstejaars studenten is namelijk Duits. In Salzburg en Innsbruck, dicht bij de Duitse grens, geldt voor studierichtingen als psychologie zelfs dat ruim 80 procent van de studenten van de noorderburen afkomstig is. De Oostenrijkse onderwijsminister Töchterle heeft de Europese Commissie gevraagd om maatregelen tegen deze “onevenwichtige situatie” te nemen.