Boekreview: Taal voor in bed, op het toilet of in bad

17 januari 2014 Uit Door admin

Het is alweer het twaalfde exemplaar in de reeks ‘Voor in bed, op het toilet of in bad’. Na succesvolle edities waarin onder andere sport, filosofie en geschiedenis centraal stonden is het nu tijd voor de Nederlandse taal. Schrijfster Heidi Aalbrecht is historisch taalkundige en schrijft al jarenlang boeken over taal. Daarnaast is ze eigenaar van tekstbureau de Taalwerkplaats.

In het boek wordt je kennis over de Nederlandse taal opgefrist en lees je tientallen wetenswaardigheden over taal, uitdrukkingen en spreekwoorden. Aalbrecht start echter met een uiteenzetting over wat taal eigenlijk is. Ze gaat dieper in op de grammatica, morfologie, fonologie en semantiek. Het is niet alleen voor taalpuristen interessant om (nog) eens stil te staan bij de bouwstenen van onze taal. Voor de geschiedkundigen zijn er een aantal hoofdstukken over de historie van het Nederlands en de verandering die de taal door de jaren heen heeft doorgemaakt. Opmerkelijk is de speciale aandacht voor de Friesche taal.

Spelling Stappenplan

Onderwijsinstellingen klagen steen en been over het matige Nederlands waarmee zij worden geconfronteerd. Speciaal voor hen die moeite hebben met de gevreesde d/t constructies waagt de schrijfster zich als een volleerd artiest aan een toegift. Een ‘werkwoordspelling stappenplan’ moet je de handvatten bieden om in de toekomst eindelijk eens een foutloos essay in te leveren.

Ben jij hopeloos als het gaat om spelling en grammatica of wil je gewoon een leuk boekje voor in bed, op het toilet of in bad reageer dan onder dit artikel. Wij verloten het recensie-exemplaar komende week.