Veel burn-outs onder studenten: actieplan nodig

Veel burn-outs onder studenten: actieplan nodig

10 april 2018 Uit Door admin

Je wilt hoge cijfers voor je tentamens, een bijbaan die goed op je cv staat, je vrienden genoeg zien en ook nog een beetje fit blijven. De mentale druk waar studenten mee te maken krijgen is hoog. En ze hebben steeds vaker psychische klachten. Daarom is er nu een gezamenlijk actieplan om het welzijn van studenten te verbeteren. Het initiatief komt vanuit hogescholen en universiteiten zelf, en heeft steun van verschillende zorgpartijen.

Een van de belangrijkste doelen van het plan: onderwijs moet niet alleen gericht zijn op prestaties, maar ook op welzijn. “Dat betekent niet dat studenten allemaal naar een psycholoog moeten. Maar we moeten voorkomen dat er straks een hele generatie rondloopt als zombies”, zegt Rhea van der Dong van het Interstedelijk Studenten Overleg.

Uit onderzoek van de landelijke studentenvakbond (LSVb) blijkt dat een op de drie studenten (34,6 procent) een verhoogde kans op een burn-out heeft. Ter vergelijking: voor de werkende, gezonde bevolking is dit percentage 14,6.

Op hogescholen en universiteiten kan er meer aan gedaan worden om dat op te vangen. Het actieplan mikt bijvoorbeeld op een betere begeleiding tijdens de eerste weken van een nieuwe studie. Maar ook op betere toegankelijkheid van studentenpsychologen, weerbaarheidstrainingen, jaarlijkse screening van studenten op mentale gezondheid of coaching van docenten.

Dankzij het plan is een netwerk ontstaan van verschillende partijen die studenten willen helpen. Hogescholen en universiteiten werken samen met bijvoorbeeld het bureau Studentenartsen en 113 Zelfmoordpreventie.

Keuzestress

Dat juist studenten kampen met psychische klachten zoals een burn-out, is volgens Van der Dong niet zo gek. “Al op de basisschool krijgen ze te maken met keuzestress en de druk om te voldoen aan het perfecte plaatje. In de studententijd wordt dat nog erger. Een studie, andere stad, nieuwe mensen. Er komt veel op ze af. En vaak staan ze er dan voor het eerst alleen voor.”

Dat erkent docente Jolien Dopmeijer. Ze doet voor Hogeschool Windesheim al sinds 2010 onderzoek naar het welzijn van studenten en was nauw betrokken bij het opstellen van het plan. “Het is belangrijk dat we allemaal erkennen dat het probleem echt is. De studenten van nu worden niet gepamperd, de dagelijkse mentale druk is echt.”

In het hoger onderwijs is lange tijd weinig aandacht geweest voor de persoonlijke ontwikkeling van studenten. Anders dan in het voortgezet onderwijs ligt er een grote verantwoordelijkheid bij de student. “Daarin moeten ze ondersteund worden. Juist in de fase waarin zo veel veranderingen plaatsvinden, hebben ze een klankbord nodig”, zegt Dopmeijer.

Bron: nos.nl