Vliegtuig vertraging? 3 tips!

Vliegtuig vertraging? 3 tips!

30 augustus 2018 Uit Door admin

Het gebeurt vaker dan je zou willen; een vertraging van je vlucht. Soms levert dit je een paar uurtjes extra wachttijd op, en een ander moment betekent het dat er een lokale overnachting te wachten staat. Drukte in het vliegruim of stakingen leveren nu eenmaal vertraging op. En er staan inmiddels al weer nieuwe stakingen op de planning. Dus wat doe je nu eigenlijk wanneer je vlucht vertraging op loopt? Met deze tips haal je het beste uit de situatie.

1) Heb je recht op een vergoeding?

Arriveer je 3 uur of later op je eindbestemming? Dan is er kans dat je recht hebt op een vergoeding. Om deze vergoeding te claimen kun je gebruik maken van deze voorbeeldbrief voor een vertraging van je vlucht. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand die je vliegt, en de hoeveelheid vertraging die je hebt opgelopen. Krijg je een alternatieve vlucht aangeboden? Dan heeft ook dit invloed op de hoeveelheid van je vergoeding.

2) Heb je recht op verzorging?

Bij een langer durende vertraging is de vliegmaatschappij verplicht om de passagiers verzorging aan te bieden. Deze verzorging varieert van een coupon die je in kunt wisselen voor eten of drinken, tot een hotel overnachting in de omgeving. In de volgende gevallen heb jij mogelijk recht op verzorging:

  • Een vertraging van 2 uur of langer, bij een vlucht tot en met 1500 kilometer
  • Een vlucht binnen de Europese Unie, langer dan 1500 kilometer, bij een vertraging van 3 uur of langer
  • Een vlucht tussen de 1500 en 3500 kilometer, bij een vertraging van 3 uur of langer

Heb je een vertraging van 5 uur of langer? Dan kun je ervoor kiezen om niet meer te gaan. In dat geval heb je kans op een vergoeding van (een deel van) je vliegticket.

3) Geld terugvragen

In de meeste gevallen is het mogelijk om een deelse vergoeding aan te vragen. Houd er rekening mee dat je dit binnen een specifieke termijn moet doen. Welke termijn dit is, is afhankelijk van de maatschappij waar je mee vliegt. Neem dus vooral even de tijd om de website te controleren zodat je zeker weet welke voorwaarden er gelden voor het verkrijgen van een vergoeding. In de meeste gevallen moet de maatschappij na ontvangst en bevestiging, de vergoeding binnen 7 dagen uitbetalen. Dat geeft je dus mooi de tijd om eventueel een nieuwe vlucht te boeken, of om gewoon lekker op pad te gaan in eigen land!