5 tips voor het starten van een bedrijf als student

5 tips voor het starten van een bedrijf als student

24 augustus 2018 Uit Door admin

Als student heb je het druk. Studeren, feesten en misschien ook wel een baantje bij een studie of studentenvereniging. Daar komt nog bij dat van je verwacht wordt dat je steeds sneller afstudeert. Toch vinden gelukkig nog heel veel studenten tijd om een bedrijf te starten naast hun studie.

Dit levert misschien niet direct geld op zoals het geval is als je ergens achter de bar gaat staan, maar voor de lange termijn heeft het veel meer voordelen. Het staat goed op je CV en misschien wordt het wel zo’n succes dat je na je studententijd niet eens meer een baan hoeft te gaan zoeken. Toch slaagt maar 1 op de 4 startups en daarom geven we je vijf tips zodat die van jou bij de succesvolle 25 procent hoort. De belangrijkste tip zou je eigenlijk het snelste vergeten: een merk vastleggen is namelijk niet iets waar je meteen aan denkt als je gaat starten.

1) Kies de juiste bedrijfsvorm

Als je bedrijf alleen uit jou bestaat, dan is het vanzelfsprekend dat je kiest voor een eenmanszaak of een Besloten Vennootschap. Start je een bedrijf met huisgenoten of andere studievrienden, dan kun je ook overwegen om een VOF of maatschap op te richten. Ondanks dat je met een BV minder belastingvoordelen krijgt als starter, is dit absoluut de beste rechtsvorm voor jouw bedrijf. Het is kostbaarder, maar je bent niet privé aansprakelijk als het misgaat, tenzij je er een potje van maakt met bijvoorbeeld een schoenendoos boekhouding. Groot voordeel van een Besloten Vennootschap is ook dat je eenvoudig investeerders kunt aantrekken.

2) Zoek uit of het invloed heeft op je studiefinanciering

Studenten die onder het oude systeem van studiefinancieringen vallen, kunnen worden gekort op hun beurs als ze teveel verdienen aan het bedrijf. Als je dus voor 1 september 2015 bent gaan studeren mag je per jaar maximaal 14.456 euro bijverdienen. Gaan je inkomsten daar overheen, dan moet je studiefinanciering stopzetten of terugbetalen. Ben je na 1 september 2015 gaan studeren, dan maakt dit helemaal niet uit en mag je zoveel bijverdienen als je wilt. Dat is dan wel weer echt een voordeel voor ondernemende studenten aan het nieuwe leenstelsel.

3) Registreer de merknaam

Elk bedrijf heeft een naam nodig. Hiermee kan je je onderscheiden van concurrenten en de aandacht trekken van consumenten. Heb je die aandacht eenmaal, dan kan je merk een reputatie gaan opbouwen. Veel mensen denken dat het beter is om beschrijvende namen te gebruiken. Oftewel, een naam die exact zegt wat je doet zoals Studentenvereniging Rotterdam. Dergelijke namen lijken fijn, maar dat zijn ze niet. Een dergelijk merk deponeren kan namelijk niet. Je kunt anderen dan niet dwingen om die naam niet te gebruiken. Kijk maar eens om je heen, de meeste grote bedrijven hebben namen die wel bestaan, zodat ze makkelijk te onthouden zijn, maar ze zeggen niks over de producten of diensten. Denk aan Apple, zegt niks over telefoons en computers of Diesel. Is perfect te registreren voor kleding.

Juist omdat deze merken bestaande woorden zijn, kunnen ze goed worden onthouden. Bij fictieve woorden is dat lastiger en bij beschrijvende woorden kunnen klanten niet onthouden wie welk bedrijf is. Ga maar eens een radio reclame maken als je merk “de beste hypotheker” is. Als je die reclame in de auto hoort en je gaat hem thuis even Googlen, zie je dat er 50.600 resultaten voor zijn. Welk bedrijf hoorde dan bij die radioreclame? Precies, ver weg blijven van beschrijvende namen dus.

4) Onderzoek concurrenten

Voor je gaat starten moet je onderzoeken of er een markt is voor jouw producten of diensten. De meeste startups falen namelijk omdat er geen markt voor hun producten of diensten blijkt te zijn. Goed, die markt is er, dat heb je onderzocht. Maar dan is het nog wel belangrijk om te weten wie je concurrenten zijn. Dit is eenvoudig te ontdekken en hangt eigenlijk samen met punt vijf.

Maak een lijst met tien zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Is dat bijvoorbeeld “spijkerbroek kopen”, dan tel je die als één zoekwoord. Zodra je tien van deze combinaties hebt ga je Googlen en kijk je per combinatie welke bedrijven op pagina 1 staan. Zowel bij de advertenties en organische zoekresultaten. Je krijgt dan per combinatie maximaal 18 resultaten. Dit lijkt veel, maar je zal snel ontdekken dat de meeste bedrijven meerdere keren voorkomen.

Uiteindelijk krijg je zo een lijst met een stuk of tien, vijftien concurrenten. Bestudeer hun websites en bekijk hoe je met hen kunt concurreren.

5) Zorg voor vindbaarheid online

Het succes van een bedrijf gaat namelijk per definitie samen met de vindbaarheid ervan. Dit kan natuurlijk offline zijn als je bakker bent en je opent je deuren in een drukke winkelstraat, maar steeds vaker zullen bedrijven het moeten hebben van online vindbaarheid. Dit kan via zoekmachines en social media goed worden georganiseerd. Bij zoekmachine Google kun je betaald vindbaar worden door middel van SEA. Als je dit goed optimaliseert kan je vanaf dag 1 omzet maken, maar pak je dit niet goed aan, dan kan het je kop kosten.

SEO is een goed alternatief. Dit betekent dat je jouw website perfect optimaliseert voor zoekmachines en daardoor getoond wordt in de gratis zoekresultaten. Zo krijg je veel bezoekers naar je website, maar dit kan wel echt maanden tot zelfs jaren duren.

Op zich prima als je eerstejaars student bent, maar als je voor afstuderen staat heb je niet meer zoveel tijd natuurlijk.