Inhoud colleges onduidelijk door steenkolenengels

11 december 2015 Uit Door admin

Colleges worden in het hoger onderwijs soms in zulk dramatisch slecht Engels gegeven, dat er geen touw aan vast te knopen is. Uit onderzoek van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) blijkt dat bij bijna zestig procent van de studenten door het steenkolenengels de inhoud van het college niet doordringt.

Al met al vindt een grote meerderheid van de 269 ondervraagde studenten aan het hbo en de universiteiten het niveau Engels van de docenten ondermaats. Ze geven aan dat ze de gebrekkige taalvaardigheid minder kennis opdoen dan als het college gewoon in het Nederlands was gegeven. “Dit is een mogelijk gevaar voor de kwaliteit van het onderwijs,” stelt LSVb-voorzitter Stefan Wirken.

Het Engelstalig opleidingsaanbod op universitair masterniveau is tussen 2009 en 2013 gestegen van 64 naar 80 procent. In het hbo wordt ongeveer een kwart van alle colleges in het Engels gegeven en dit percentage neemt toe. Dit om de Nederlandse student voor te bereiden op een baan met internationale contacten én om studenten uit het buitenland naar ons land te trekken. Wirken: “Internationalisering kan van toegevoegde waarde zijn, maar moet geen doel op zich zijn. De kwaliteit moet voorop staan. Het aantal Engelstalige opleidingen groeit, maar het niveau van het Engels van de docenten groeit niet mee.”

Toegevoegde waarde

De 21-jarige student technische aardwetenschappen Niels de Boer aan de Technische Universiteit in Delft en de Universiteit Utrecht kan er over meepraten. “Ongeveer de helft van mijn colleges zijn in het Nederlands en de andere helft in het Engels. Sommige docenten zijn heel goed, maar er is bijvoorbeeld een Franse docente met werkelijk een verschrikkelijk accent. Zó erg dat de colleges onbegrijpelijk en slecht te volgen zijn. Maar er zijn ook een paar Nederlandse docenten die vreselijk slecht het Engels beheersen. Dat werkt voor de opname van de stof niet bevorderlijk. Die mensen moeten een cursus gaan volgen hoor, ze zijn onverstaanbaar. Ik vind het prima dat de colleges in het Engels zijn, maar dan moet het niveau echt omhoog.”

De LSVb wil morgen tijdens een Rondetafelgesprek over de ‘verengelsing’ in de Tweede Kamer duidelijk maken dat universiteiten en hogescholen goed moeten kijken of zij Nederlandse opleidingen wel Engelstalig willen maken. Wirken: “Deze keuze moet gebaseerd zijn op de toegevoegde waarde voor het onderwijs, niet op prestige of extra inkomsten. Als er wordt gekozen voor Engels, dan is het belangrijk dat de overstap goed wordt voorbereid. Docenten moet vooraf getraind worden.”

Uit het onderzoek blijkt voorts dat studenten verschillende voorkeuren hebben voor de verhouding tussen Nederlands- en Engelstalige onderdelen van het onderwijs. LSVb is daarom van mening dat er keuze moet blijven bestaan tussen Engels en Nederlandstalig onderwijs.

Een Taalcollectief van tientallen hoogleraren, wetenschappers en schrijvers is morgen ook aanwezig bij het Rondetafelgesprek. Dat wijst al enige tijd op de massale, ‘haast totalitaire’ invoering van het Engels als voertaal in studierichtingen in het hoger onderwijs. “Het Nederlands wordt als moeder- en wetenschapstaal verwaarloosd, terwijl in gemankeerd Engels wordt gecommuniceerd.”

Het Taalcollectief wil net zoals de LSVb dat Wet op het Hoger Onderwijs wordt nageleefd. Daarin staat dat het onderwijs en de examinering van de stof in beginsel in het Nederlands dient plaats te vinden, tenzij er goede redenen zijn daarvan af te wijken.

Bron: Telegraaf.nl