Hoe Tinder de app werd die online dating definieert

Voor de romantisch ongebondenen zijn de eerste weken van het nieuwe jaar het hoogseizoen voor "Cuffing". Ook het cachen, een pragmatische traditie waarbij singles een tijdelijke partner proberen te vinden voor de donkere wintermaanden, is big business voor dating apps. Dit jaar heeft de pandemie de urgentie van de situatie nog vergroot.

Opgesloten, verveeld en eenzaam, zijn de interacties van gebruikers op dating apps sterk gestegen in de afgelopen negen maanden. Swipen naar potentiële romantische interesses is een van de weinige activiteiten die niet worden beïnvloed door blokkeren. In het tweede kwartaal van 2020 kondigde Tinder een record aan van 3 miljard swipes op één dag. Aandelen in moederbedrijf Match, waartoe ook Hinge en OkCupid behoren, bereikten medio december een historisch hoogtepunt toen het bedrijf werd toegelaten tot de Nasdaq 100, terwijl rivaal Bumble van de gelegenheid gebruik maakte om naar verluidt een beursgang aan te vragen. Tinder wordt niet alleen voor het vinden van een relatie gebruikt, maar soms ook voor het vinden van sexcontact.

Met zoveel dating apps, is het een wonder dat er nog singles zijn. Badoo en eharmony behoren tot de populairste ter wereld, maar wie speciale eisen stelt, kan terecht op nichesites als Christian Mingle of Muddy Matches, die zich richten op het plattelandsleven. Alleen clowns kunnen kiezen tussen twee op maat gemaakte apps: Clown Dating en Clown Passion. Facebook probeert zich ook op de markt te vestigen met zijn 2,7 miljard gebruikers. 

In de VS blijft Tinder echter de bepalende app voor online dating. Tinder werd in 2012 gelanceerd in een door IAC gesteunde startersincubator en werd onderdeel van Match toen het als zelfstandig bedrijf werd afgesplitst, en hielp het moederbedrijf groeien. Toen Match in 2015 naar de beurs ging, waren de aandelen geprijsd op $12 per aandeel. Vandaag staan ze op $153.
11 miljoen Match abonnees. Meer dan de helft gebruikt Tinder

Het succes is gebaseerd op de relatief eenvoudige structuur van Tinder. Het bedrijf zegt dat het zijn Elo-score heeft afgeschaft, een irritant systeem dat de aantrekkelijkheid van gebruikers beoordeelde op basis van hoeveel mensen hun profiel leuk vonden en hen vervolgens even populaire gebruikers toonde. Maar het zoekt nog steeds naar nabijheid en moedigt gebruikers aan om ja of nee te antwoorden op basis van hun uiterlijk, in plaats van te doen alsof ze geïnteresseerd zijn in de hobby's of interesses van een partner.

Het resultaat is dat Match-aandelen volgens de gegevens van Refinitiv nu worden verhandeld tegen 70 keer de verwachte winst. Om dit hoge niveau te garanderen moet de onderneming betalende abonnees blijven aantrekken wanneer het leven weer normaal is. Tinder, dat goed is voor meer dan de helft van de 11 miljoen abonnees van Match, heeft een aanbod dat aan deze doelstelling zou moeten voldoen: een abonnementsniveau waarbij gebruikers kunnen zien wie ze leuk vinden.

Deze verleiding heeft Tinder in staat gesteld om van gratis gebruikers abonnees te maken zonder grote bedragen aan marketing uit te geven. Vijf jaar geleden onthulde de dating-app Zoosk uit San Francisco dat het 84% van zijn inkomsten aan marketing had besteed, voordat het zijn plannen om naar de beurs te gaan introk. Match gaf het equivalent