Vrienden worden met je baas zonder slijmbal gevonden te worden? Het kan!

Vrienden worden met je baas zonder slijmbal gevonden te worden? Het kan!

7 november 2017 Uit Door admin

Het hebben van een goede relatie met je baas maakt het werkleven een stuk gemakkelijker. In veel gevallen blijkt dat ontevredenheid op het werk ligt aan problemen tussen de manager en medewerker. Dit wil je natuurlijk voorkomen: het is namelijk een stuk gemakkelijker om wat extra vrije dagen te krijgen, wanneer je een goede relatie hebt met je manager!

Hoe pak je dit het beste aan? Wij hebben vijf tips voor jou, om binnen no-time vrienden te worden met je manager.

1) Een goed begin is het halve werk

Een van de makkelijkste manieren om ervoor te zorgen dat iemand je aardig vindt, is om drinken voor diegene te halen. Maar alleen een bakje koffie voor je baas halen is niet de manier om dit te doen. Zo kom je een beetje wanhopig over en dit valt niet alleen op bij de rest van je collega’s, maar zeker ook bij je baas. Wanneer je ook wat te drinken haalt voor je collega’s, is het niet zo opvallend dat je punten probeert te scoren! “Koffie, iemand?”


2) Wees goed in je werk

Klinkt logisch, maar het is erg belangrijk! Wanneer je manager ziet dat je hard werkt en veel presteert, dan verandert dit de manier waarop hij/zij over jou denkt. Maar wanneer ben je nou goed in je werk? Zorg er allereerst voor dat je dagelijks op tijd op je werk verschijnt, wees productief en maak vooral geen beloftes die je niet waar kunt maken. Op deze manier laat je jouw manager zien dat je een betrouwbare werknemer bent.


3) Leer de prioriteiten van je manager kennen

Het is belangrijk dat je de prioriteiten van je manager kent. Zorg ervoor dat je er regelmatig met hem/haar over praat. Jouw prioriteiten hoeven natuurlijk niet overeen te komen, maar het is wel belangrijk om aandacht en interesse te tonen in de dingen waar je manager mee bezig is. Je scoort natuurlijk nog meer punten als je zo nu en dan vraagt waarmee je eventueel kunt helpen!

 

4) Wees je bewust van de manier van communiceren

Een mailtje naar je manager of een mailtje naar die grappige collega? Vaak verschilt de schrijfstijl van zo’n mailtje behoorlijk. Wees je daarom goed bewust van de manier waarop je met je manager communiceert. Tip: blijf altijd professioneel, ook al is je manager dit minder. Op deze manier voorkom je dat jij straks degene bent die toch iets te ver ging.

5) Houd je manager op de hoogte

Door je manager regelmatig op de hoogte te stellen van waar jij de afgelopen tijd mee bezig bent geweest, laat je zien hoeveel vooruitgang je hebt gemaakt (wat natuurlijk erg goed staat!).

 

Onthoud: het is tweerichtingsverkeer

Veel mensen denken dat hun manager alle macht en alle verantwoordelijkheid heeft in een werkrelatie. Maar het is en blijft tweerichtingsverkeer. Je manager is namelijk ook afhankelijk van jouw inzet en instelling. Neem daarom je verantwoordelijkheid om samen een succes van jullie werkrelatie te maken!

Dit artikel is geschreven door Nikki Bosma van StudentJob