Wat te doen bij een ongeluk of ziekte in het buitenland?

Mocht je onverwachts ziek worden op je vakantie of betrokken raken bij een ongeluk moet je dit zo snel mogelijk melden bij je reisverzekeraar.

Wanneer er sprake is van acute nood, zoals bij een ernstig ongeval, ziekenhuisopname of repatriëring is het het verstandigst om meteen met de alarmcentrale van je reisverzekeraar contact op te nemen. Je wordt vervolgens meteen geholpen met het nemen van de vervolgstappen. Bij verreweg de meeste reisverzekeraars is deze alarmcentrale 24 uur per dag en 7 dagen per week telefonisch bereikbaar.

Wanneer nodig zal er zo snel mogelijk een terugvlucht, alternatief vervoer of verlenging van je verblijf in het buitenland worden geregeld. Ga dan ook niet zelf een terugvlucht proberen te regelen maar contact eerst je verzekeraar en overleg de opties. Op die manier kom je niet voor onverwachte kosten te staan die je eventueel zelf zou moeten vergoeden. Daarnaast moet je ook alle bonnetjes en rekeningen bewaren. Dit kan je als bewijsmateriaal gebruiken zodra je de kosten gaat terugclaimen.

Wanneer het echter niet gaat om acute nood of er slechts sprake is van relatief kleine materiële schade is het meestal voldoende om alleen aangifte van de schade te doen. Het is hierbij wel belangrijk dat je dit wel zo snel mogelijk doet. Het formulier om je schade te melden kun je vrijwel altijd online op de website van je verzekeraar vinden. En tegenwoordig kan dit ook steeds vaker via een app.

Het alarmnummer van je reisverzekeraar vind je op het polisblad of op de website. Het is altijd verstandig om dit nummer makkelijk bij de hand te hebben zodat indien nodig je meteen actie kan ondernemen. Sla het bijvoorbeeld op bij je contacten in je telefoon.

Ga naar reisverzekeringen vergelijken