Welke soorten merken kun je registreren en welke niet?

Welke soorten merken kun je registreren en welke niet?

23 september 2020 Uit Door admin

Heb jij een fantastisch idee om je carrière als ondernemer mee van de grond te krijgen? Dan hoort daar natuurlijk een sterke merknaam en een herkenbare huisstijl bij als je je merk autoriteit wilt geven in de markt. Maar dan wil je natuurlijk wel dat jouw merk niet door anderen gekopieerd en misbruikt wordt. Om dat te voorkomen, kun je je merknaam en logo als intellectueel eigendom laten registreren, zodat je rechten vergaart om op te treden tegen inbreuk op jouw merk. Maar je kunt niet zomaar alles registreren. Wij vertellen wat wel kan en wat niet.

Welke soorten merken zijn wél mogelijk?

De volgende zaken kun je wel in het kader van jouw merk registreren als intellectueel eigendom:

Woordmerk

Een woordmerk is een merknaam in standaardkarakters zonder de toevoeging van beeldelementen. Bijvoorbeeld Lacoste of Quooker. Een naam moet voldoende onderscheidend te zijn als woordmerk geaccepteerd te kunnen worden.

Woordbeeldmerk

Een woordbeeldmerk is een combinatie van woordelementen met grafische elementen. Registreer je een woordbeeldmerk, dan geeft dit in principe zowel rechten op de woordelementen als de grafische elementen, maar hoofdzakelijk op het merk als geheel. Een goed voorbeeld van een woordbeeldmerk is Coca-Cola.

Zuiver beeldmerk

Een zuiver beeldmerk is een merk dat enkel grafische elementen bevat. Daar staat dus geen naam of tekst in. Als je een dergelijk teken als merk gebruikt, is het van belang dat je ook als zodanig laat registreren. Denk bij een zuiver beeldmerk bijvoorbeeld aan het logo van Audi met de vier in elkaar gehaakte ringen.

Klanken

Gebruik je in je product of je reclames een bepaalde klank of melodie die in principe uniek is voor jouw merk, dan kun je dit ook laten vastleggen. De reclame-jingle van Coolblue is bijvoorbeeld geregistreerd als intellectueel eigendom.

Kleuren

Uniek kleurgebruik of kleurencombinaties kunnen een bedrijf in één oogopslag herkenbaar maken. Denk bijvoorbeeld aan het lichtblauw van Albert Heijn. Een unieke huisstijl is vast te leggen als merk.

Vormen

Heeft de verpakking van jouw product een bepaalde unieke vorm, dan kun je dat registreren als intellectueel eigendom. Dan mag niemand die vorm imiteren voor zijn eigen product.

Welke merken kan je niet registreren?

De volgende zaken mag je niet registreren als zijnde onderdeel van jouw merk:

Beschrijvende merken

De merknaam mag niet enkel een beschrijving van het product zijn. Zo mag je jouw pindakaas niet ‘pindakaas’ als merknaam geven. ‘Calvé pindakaas’ kan daarentegen wel. De toevoeging van een eigen naam voor de beschrijving van het product kan er dus voor zorgen dat je registratie toch geaccepteerd wordt.

Vlaggen en wapens van landen of plaatsen

In jouw logo mag je geen gebruikmaken van bestaande vlaggen of wapens van landen of plaatsen als je het wil kunnen registreren. Dit spreekt eigenlijk voor zich, omdat deze zaken niet jouw intellectueel eigendom zijn en dus ook niet als zodanig geclaimd kunnen worden.

Geografisch bepaalde merken

Een geografische benaming kan volgens het Hof van Justitie niet als merk dienen als de benaming door het publiek als herkomstaanduiding wordt of kan worden opgevat. De lat ligt hoog voor wat betreft het onderscheidend vermogen van merken die uit een geografische benaming bestaan, en hier kan eigenlijk alleen maar aanspraak op gemaakt worden als een bepaald streekproduct ingeburgerd is als zijnde van één bepaalde producent.

Aanprijzende merken

Je merknaam wordt niet geaccepteerd voor registratie als je product of dienst erin aanprijst. ‘De beste makelaar’ kan dus niet geregistreerd worden als geldige merknaam. Die reputatie zal je dus moeten vergaren door je producten of dienstverlening.

Merken die in strijd zijn met openbare orde of goede zeden

Jouw merknaam mag niet in strijd zijn met de openbare orde of de goede zeden. Dat klinkt vaag, maar we kunnen het concreter maken aan de hand van een tweetal voorbeelden. De kans dat je een merknaam kunt registreren met ‘corona’ of ‘COVID’ is niet groot. Eerder is ook al eens het woord ‘joden’ geweigerd voor de merknaam van douchekoppen. Slechte smaak wordt dus meestal niet beloond met een officiële registratie.