Solliciteren op sneakers? Doodgewoon

Solliciteren op sneakers? Doodgewoon

22 september 2020 Uit Door admin

Ze zijn al jaren niet meer uit het straatbeeld weg te denken. De sneakers. Je ziet ze in hoge modellen, lage modellen, met veters of zonder, in alle kleuren van de regenboog, met dierenprintjes of spierwit. Zelfs Gucci, Prada en Chanel lieten hun modellen op de catwalk paraderen in sneakers. Er is vrijwel geen enkel, zichzelf respecterend, modehuis meer zonder design sneaker.

Dat de sneaker enorm populair is geworden blijkt wel uit de record verkoop van de schoen. Nike verkocht een paar jaar geleden al 25 paar sneakers per seconde. In Nederland geven we gemiddeld 230 Euro uit aan een paar nieuwe sneakers en volgens het marktonderzoeksbureau NPD Group is de sneaker de meest verkochte schoen in 2020. De tijd dat je enkel op de tennisbaan verscheen in je Asics is echt voorbij. Een goede indruk maken tijdens een sollicitatiegesprek? Ook dat doe je gewoon op je Nike schoenen. Voor veel bedrijven is dit geen enkel probleem meer.

Van rubber band naar kauwgom schoen

Leuk Triviant weetje; dat sneakers überhaupt bestaan hebben we te danken aan meneer Goodyear. De rubber band specialist ontwikkelde de eerste sneakerachtige schoen al in 1870. Schoenen gemaakt van canvas met een rubber zool. Omdat dit de eerste schoenen waren die geen geluid produceerden, gaven de Amerikanen ze al snel de naam sneakers. Wie denkt dat de sneaker na bijna 140 jaar op zijn retour is heeft het goed mis. De sneaker is, en blijft, net als de spijkerbroek een tijdloos product.

Dat de sneaker met zijn tijd meegaat, blijkt wel uit het feit dat de schoen verduurzaamt. Zo bracht Adidas een sneaker op de markt gemaakt van plastic afval uit de oceaan. Ze verkochten er ruim 1 miljoen. Ze zijn niet de enige. Sneakerfabrikant Veja ging aan de slag met afval van mais en het Spaanse merk Ecoalf gebruikt algen voor de zool van haar sneakers. In Amsterdam pikken ze deze trend op een heel andere manier op. Van de 1,5 miljoen kilo kauwgom die wij jaarlijks op straat gooien, maken ze bij Gumshoe sneakers met zolen van kauwgom. Goede zet. Afval verwerken en tegelijkertijd een trend starten. De schoenen zijn compleet uitverkocht.

Sneakers als dresscode

Laat je nette schoenen maar in de kast staan. Bij veel bedrijven is het doodgewoon om op sneakers naar je werk te komen. Het ligt voor de hand dat je bij een bedrijf als Sneakercleaners niet op je instapper voor de dag komt. Maar ook de meer traditionele bedrijfssectoren worden beïnvloed door de veranderende tijdsgeest. ABN AMRO laat vol trots op social media zien dat hun Procurement Consultant op sneakers naar haar werk gaat. Bij Ernst & Young, tegenwoordig EY, gaan ze nog een stapje verder. EY organiseert de zogenaamde sneakerborrels. Dresscode? Vooral geen nette jurk of strak in het pak, maar verplicht kennismaken op je sneakers. De Beekenkamp Group liet zelfs speciale Beekenkamp sneakers produceren. Elke sollicitant ontving na afloop van het gesprek een paar sneakers. Nog steeds niet overtuigd? Bedenk dan dat de CEO’s van de Tesla, AirBnB, Spotify en Tinder, zichzelf allemaal enkel op sneakers vertonen. Twijfel je of je wel beschikt over het juiste paar sneakers? Op internet is het aanbod van schoenen enorm. Kijk bijvoorbeeld eens op www.schoenen.nl, hier vind je vast de perfecte sollicitatie schoen.