Het verschil tussen linkbuilding en SEO copywriting

Het verschil tussen linkbuilding en SEO copywriting

8 september 2023 Uit Door admin

Vaak wordt er gedacht dat linkbuilding en SEO copywriting zo goed als hetzelfde zijn, maar dat klopt niet helemaal. Het is waar dat de twee termen onlosmakelijk verbonden zijn; toch hebben ze allebei een andere functie. Waar je je bij linkbuilding meer bezighoudt met het verhogen van de waarde van je website, zorg je met SEO copywriting voor het verbeteren van de content. Wil je nu eindelijk eens weten wat het typerende verschil is tussen deze twee belangrijke marketingtechnieken? Lees dan snel verder! 

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Voordat we het verschil tussen de twee termen ontdekken, leggen we je het speelveld uit waarin deze twee fungeren: zoekmachine optimalisatie, ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd. Door middel van verschillende activiteiten verhoog je je online aanwezigheid en zorg je, zonder te betalen voor advertenties, voor een hogere positie. Naast linkbuilding en SEO copywriting houd je je bezig met onder andere contentmarketing, technische SEO, en vooral zoekwoordenonderzoek. Zoekmachines zijn dagelijks bezig met updates, dus een aanpasbaar vermogen is hierbij erg belangrijk.

Wat is linkbuilding?

Zoals we je al vertelden zijn de twee termen aan elkaar verbonden, maar zorgen ze allebei op een andere manier voor het verbeteren van je organische vindbaarheid op zoekmachines. Met linkbuilding wil je externe links, die ook wel backlinks worden genoemd, op andere websites verkrijgen. Door middel van gastblogs en vermeldingen staat een link naar jouw website op een ander domein. Zoekmachines zien deze backlinks en hechten zo meer waarde aan jouw website. In hun ogen ben je relevant en betrouwbaar en zullen ze je op een hogere positie laten zien in de zoekresultaten. 

Wat is SEO copywriting?

Aan de andere kant let je met SEO copywriting meer op de inhoud van de content op je website. Aan de hand van relevante zoektermen maak je content zoals blogposts en productomschrijvingen. Je zorgt ervoor dat deze op een zo natuurlijk mogelijke manier in de tekst zijn verwerkt. Het artikel wordt zo strategisch mogelijk geschreven, maar toch informatief genoeg voor de lezer. Zo zorg je er hier ook voor dat de zoekmachines je relevant vinden en je belonen met een hogere positie. 

Bij linkbuilding ga je dus vooral aan de slag met het verkrijgen van externe links op andere websites. Met SEO Copywriting leg je de focus op je eigen website en de inhoud daarvan.  Kwalitatief goede content leidt tot het sneller verkrijgen van backlinks. Hoe meer backlinks je hebt, hoe meer verkeer naar jouw hoogwaardige artikelen. Dus, voor een optimale zoekmachine optimalisatie combineer je de twee om een zo hoog mogelijke positie te verkrijgen bij de zoekmachines!