Hoe bereiken studentenverenigingen hun medestudenten?

Hoe bereiken studentenverenigingen hun medestudenten?

23 juni 2020 Uit Door admin

Het aantal studenten neemt voortdurend toe, terwijl de keuze van de mogelijke studierichtingen in de loop der jaren steeds diverser is geworden. Er zijn dan ook een groot aantal verschillende leeftijds- en belangengroepen. Enerzijds is dit een positieve factor, vooral voor een productieve sfeer op de campus. Aan de andere kant kan het moeilijk zijn voor het broederschap om effectief medestudenten te bereiken. Wat zijn de manieren om de zichtbaarheid van jouw studentenvereniging te vergroten?

Verenigingen hebben de keuze

Als een vereniging zich bekend wil maken bij medestudenten, verschilt het proces niet al te veel van de reguliere reclame. In feite vinden verschillende media hier hun nut. Een evenwichtige mix van analoge en digitale reclame is ook op dit gebied veelbelovend. De meest populaire manieren zijn bijvoorbeeld de volgende:

  • Posters
  • Klassieke media met essentiële informatie zoals flyers of brochures
  • Artikelen op websites van universiteiten
  • Een stand op de campus
  • Lezingen
  • Evenementen met studenten (bijv. studentenfeesten)
  • Bijdragen op sociale media

De vereniging heeft een belangrijk voordeel. Studenten brengen veel tijd door op de campus, meestal komen verschillende faculteiten samen en is er veel beweging, vooral tijdens de pauzes. 

Ken de campus

In tegenstelling tot een actieve zoektocht naar potentiële klanten gaat het bij deze vorm van reclame vooral om de perceptie van de eigen groep door anderen. Natuurlijk zijn lezingen en evenementen meer interactief, maar posters en flyers vervullen hun functie ook weken nadat ze daadwerkelijk zijn opgehangen. Allereerst is het belangrijk om te weten wie de doelgroep is. Als de focus bijvoorbeeld ligt op natuurwetenschappers, is het zinvoller om reclamemateriaal op te hangen in de betreffende faculteit.

Maar misschien is er geen vaste doelgroep en moet de prioriteit over het algemeen steviger worden verankerd in het bewustzijn van de medestudenten. In dit geval is het belangrijk om de drukbezochte knooppunten te kennen. Waar komen veel studenten doorheen, op welke plaatsen moeten ze misschien wachten en daarom hun aandacht op een poster richten? Voor beide mogelijkheden is de kantine of bibliotheek een geschikte plek naast de leer- en administratiegebouwen. Verder bieden sport- en vrijetijdsvoorzieningen ruimte voor posters of banners.

Blijft print belangrijk?

Hoewel digitale reclame steeds belangrijker wordt, behoren studenten nog steeds voor het grootste deel tot dat deel van de bevolking dat gedrukte media nog steeds waardeert. Of het nu gaat om een universiteitskrant of een studententijdschrift, een advertentie of, indien mogelijk, zelfs een artikel dat nog steeds medestudenten bereikt. De aanwezigheid in de gedrukte media is echter meestal een kostbare investering en het succes kan helaas niet duidelijk worden gemeten.

Persoonlijk contact zoeken

Aangezien studenten een groot deel van hun tijd op het universiteitsterrein doorbrengen, is het zinvol om daar actief te zijn. Het hebben van een eigen stand betekent dat je jouw eerste ontmoeting met potentiële geïnteresseerden kunt hebben. De vereniging blijft dus geen anonieme groepering, maar krijgt een gezicht en meer persoonlijkheid. Vooral plaatsen als de kantine zijn hieraan te bevelen. Niet alleen brengen de studenten hier wat meer tijd door, maar ze zijn ook eerder klaar voor een gesprek in de meer ontspannen sfeer na een maaltijd. Alvorens dit te doen, moet de studentenvereniging echter dringend bij de universiteit nagaan of ze in deze gebieden mogen adverteren om mogelijke boetes te vermijden.

Herinneringen in handen leggen

Een gesprek op de stand biedt ook de ideale gelegenheid om af te sluiten met een blijvende herinnering. Want wie is er niet blij met cadeautjes? Een andere mogelijkheid van zelfmarketing is daarom een individueel relatiegeschenk. Vooral bij studenten zijn balpennen en notitieblokken altijd welkom. Als de contactgegevens van de studentenvereniging op hen worden genoteerd, worden ze zelfs lang na het interview onthouden. In principe zijn er veel manieren om de aandacht op jezelf te vestigen. Natuurlijk bieden de digitale mogelijkheden een snelle oplossing; uiteindelijk is de persoonlijke component een essentiële factor, vooral in de context van de relatie tussen de studenten.